2012. március 27., kedd

ATI nyílt forrású driver "power management" + Compiz villódzás megoldása

Hali!

Bizonyára sokan használnak ATI kártyát (bocs, AMD) mostanság, asztali PC-ben, notebookban, így nekik jól jöhet ez a pár tanács.

Kétféle driver létezik ATI kártyához Linux alatt. Az egyik az Xorg által nyújtott illesztő, a másik a zárt forrású fglrx modul. A rendszerben alapban megvan az xorg-os driver (radeon névre hallgat), az fglrx-et pedig utóbb kell felinstallálni, ha szükség van rá. Az egyszerű halandó embernek teljesen megfelel a nyílt forrású driver, hiszen az is viszi a Compizt, és nem kíván konfigurálást. A tapasztaltabb júzereknek kellhet az fglrx driver, de ahhoz, hogy azt fel lehessen tenni, akkor vagy csomagtárolóból kell telepíteni, vagy az AMD weblapjáról kell egy .run kiterjesztésű fájlt lehúzni, telepíteni a kernel-headereket és a build-essential (vagy Development tools) csomagokat és utána a .run fájl futtatásával lefordul a modul is a gépre.

Én a Pinguy OS-emet az xorg-os driverrel használom, compiz tűrhető sebességű, probléma nincs vele, nincs miért szórakoznom az fglrx forgatásával.

Néztem az X.org wikiben a radeon driverhez használható power management beállításokat, mert a videokártya "tutul", hangos a ventije, gondoltam biztosan lejjebb lehet venni. Próbálgattam a beállításokat, és kilyukadtam a Fedora alatt tapasztalt problémához. Lassú grafikai műveletek, villódzó kijelző. Ekkor realizálódott, hogy a kártya "low" értéken futott, csak high-ra kellene állítani, és semmi probléma nem lenne vele. Csak akkor még ezt nem tudtam...

Írtam egy aranyos kis szkriptet, amivel tetszés szerint lehet a kártya power management értékeit manipulálni, benne egész jól ledokumentálva hogy melyik érték mire való. Az angol szöveget az X.org-ról copyztam, a magyar szöveg saját fordítás :) Fel is töltöttem a szkriptet, itt elérhető.

Szóval, ha lassú a grafikai művelet, és semmiféle zárt meghajtót nem telepítettél, ha a compiz ablakműveletei és effektjei villódzással járnak, ajánlom a szkriptemet. Még körüljárom, hogy mivel lehetne bővíteni, de a céljának megfelel. A szkriptet angolul írtam, hiszen máshol is meg fogom osztani, de igyekeztem kezdő angolosoknak is érthetően fogalmazni :) Használd egészséggel!

Szerkesztve! 2012.04.02 21:57


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése